Mina veckomål

Jag har börjat med att göra mina vanor/veckomål offentliga och jag tänkte gå igenom vilka jag har i dagsläget, varför jag har dem och hur jag följer upp dem. Jag går även igenom vad som fungerat och inte fungerat bra med dem. Ni kan hitta alla veckorapporter via den interna taggen.

De olika aktuella målen

Sömn
Jag är en nattuggla av rang och har alltid föredragit att påbörja ett pass 22 på kvällen. Det här passar dock mindre bra när man har barn och måste upp på morgonen. Fördelen med att vara nattuggla är att familjen sover och jag får egen tid. Jag behöver denna egna tid för att må bra och trivas. Målsättningen är att lägga sig 23:00, och definitivt före midnatt. För att säkerställa det har jag ställt in att min mobil blir svartvit vid 23 och det betyder att jag ska gå till sängs.

Sötsaker
De flesta av oss har nog olika laster och min är sötsaker i hemmet. Dessa kommer oftast in i munnen när det bjuds eller när jag börjar bli lite trött. Jag är enligt BMI-måttet överviktig och enligt vågen har jag en fettprocent på runt 20-21 %, vilket precis är över gränsen och därför har jag det som ett mål att göra något åt det. Målsättningen är att inte äta något sött om det inte är en social bjudning. Det här har jag varit usel på sedan coronan.

Träningspass
Att få till träningen är inte alltid lätt och för mig har det varit svårare under corona. Jag har upplägget att jag går till en PT en gång i veckan och springer två gånger. Det är regelbundenheten som är målet och att ha en fast tid hos någon du ansvarar inför (PT:n) har bidragit till att jag regelbundet tränar och kommer igång snabbt efter småförkylningar. Jag är nog starkare idag än jag någonsin varit, även om flåset har varit bättre.

Läsa bok
Jag har inte prioriterat bokläsande på många år och tyvärr känner jag att jag halkat efter. Jag har inte tid att läsa olika typer av böcker och bygger därför inte en lika bred kunskapsbas som jag gjorde förr. Att läsa lite varje dag är målet.

Stretching
Har du åkt på ryggskott? Det gjorde jag och tyckte att jag var för ung för det. Naprapaten sa till mig att göra strechingövningar och det gör jag idag. Jag har ett antal övningar och dessa görs på kvällen eller efter träningen. Tyvärr tar det ganska lång tid, men jag har inte haft ryggskott igen och jag har aldrig varit så här pass smidig (fast jag är fortfarande stel som en pinne).

Inbox Zero
Ett produktivitetsknep är att hålla inboxen till noll mail. Det här målet hade jag förr i tiden, men släppte utav lättja och att Outlook är ett skitprogram. Jag har återigen rensat till noll och nu bibehålls det. Jag börjar varje dag med att rensa mailen och jag avslutar dagen med det.

Loggbok
Jag har sedan 2008 skrivit loggbok för mitt arbete. Det har varit vad jag gjort under dagen och vad jag ska göra dagen därpå. Även lagt in tiden. Den här svarar på vad jag jobbat med om någon undrar. Den har gjort att jag alltid haft struktur på vad jag ska göra dagen därpå. Återigen har jag släppt vanan sista året och det har inte känts bra så nu ska den komma tillbaka.

Hur jag följer upp allt

Tjänsten jag använder för att logga är Google Sheets, alltså Googles version av Excel. Fördelen med denna tjänst är att jag har ett bokmärke i min webbläsare dit och jag har i min Android-mobiltelefon en widget som länkar direkt till just det här arket. Det gör det enkelt att varje kväll/morgon uppdatera hur det gick under gårdagen.

Arket är utformat så att varje flik är en månad. Sedan så har jag målen till vänster och dagarna högst upp. Sedan sätter jag en 1:a om det är gjort och en 0:a om det är ogjort. Sedan kan man lägga till summeringar eller liknande om man vill det.

Så här är mitt dokument

När det gäller träning försöker jag få alla appar (kopplade till armband och så vidare) att synca till Google Fit. Det här är för att samla träningen på ett ställe. Målsättningen är att tekniken ska sköta det, utan att något ska ta någon tid.

Varför skriva offentligt?

I flera böcker som jag läst, bl.a. Superkroppen av Tim Ferris, läggs det fram att människor som grupp tenderar att ha större framgång med sina mål om man gör dem offentliga. Jag har alltid haft dessa privata och problemet med det är att jag tappat att behöva ansvara inför “någon”. Jag har en förmåga att svika mig själv hur många gånger som helst, men jag totalt hatar att inte kunna leverera vad jag sagt till någon annan. Målsättningen nu är att jag ska känna ett större ansvar inför “någon” och att det blir bättre följsamhet. Det värsta som kan hända mig är att jag antingen skriver något dumt eller att det känns meningslöst och då tar jag bara bort inläggen. :-)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.