Fokus på checklistor | Vecka 24-2021

Den här veckan började med att jag läste ut en bok om checklistor, även om jag satt uppe till två på natten för att bli klar. Jag kände mig pigg och boken var bra. Jag har sedan gjort checklistorna jag skrev om i inlägget och börjat att praktisera dem.

En Oura-ring är den nya tekniska prylen för den här veckan. Den är främst bäst på att mäta sömn och den säger att jag sover alldeles för lite, men när jag väl sover, då sover jag effektivt och bra. Ska försöka skriva lite om den snart.

Föregående vecka

En vecka som blev bättre än veckan innan:

  • Jag gick och lade mig i tid en gång under veckan.
  • Jag höll mig borta från sötsakerna fyra av sju dagar.
  • Jag fick till tre träningspass.
  • Jag läste fyra dagar.
  • Jag stretchade alla dagar.
  • Jag rensade ned mejlen till noll under alla dagar.
  • Jag skrev loggbok fyra av fem dagar.

Alla punkter ovan som inte blev gröna var bättre än veckan dessförinnan. Sömnen är fortfarande det som jag slarvar med mest, men kommer i veckan att få högst fokus. Att ha varit själv med båda barnen under förgående vecka underlättade dock inte att komma i säng. Det var alldeles för mycket som skulle göras.

Sötsakerna går framåt och det var lite ätande, men det minskar allt mer. När lite hungerkänslor dyker upp vid 22-tiden försöker jag bara att slå bort dem och det har än så länge fungerat. Motiverande här är också att vågen visar sakta men säkert bättre siffror.

Slutligen för de två (läsning och loggbok) som inte var gröna. Båda två gjordes regelbundet där läsningen i antal sidor nog var det mesta jag läst i år och loggboken fanns det ingen anledning att skriva för under onsdagen.

Stretchingen gjordes varje kväll och jag rensade ned mailen varje dag hela veckan. Perfekt med andra ord!

Den här veckan

Nu har det gått nästa två dagar. Det är inte lätt att hinna skriva alla inlägg. Jag är inne i en serie av goda vanor nu och det gäller bara att bibehålla dem nu. Sömnen är det enda som är kritiskt och det är som sagt redan fokus på. Jag har lagt mig innan midnatt två dagar i följd, alltid något!

Information om veckorapporterna
Syftet med att skriva ned veckorapporter är att det har visat sig lättare att följa dem om man är offentlig med dem. Jag kommer att skriva ned hur det gått, vad som inte gick och hur jag tänkte förbättra det under kommande veckan. Du kan läsa mer om veckomålen här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.